Schone smering: het oliefilter

Het oliefilter is een essentieel component voor de onberispelijke werking van de smering van de motor. Hij reinigt de smeerolie door vuil, afgeschuurd metaal, koolstofresidu en andere vervuilingen te verwijderen. Op deze wije garandeert hij dat enkel schone olie de smeer- en lagerpunten bereikt.

onderdelen oliefilter

Oliefilter foto van www.besteonderdelen.nl

Moderne filters onderscheiden zich door hun sterkte en weerstand tegen hoge temperaturen gedurende langere onderhoudsintervallen. Tevens moeten ze in staat zijn, een voortdurende mechanische stabiliteit en resistentie tegen gevaarlijke vervuiling in de olie te handhaven tijdens de motorwerking.

De nieuwe generatie filters maken gebruik van de meest innovatieve filtermedia met een synthetische vezelmix en bereiken een hoge filterefficiƫntie met een grote capaciteit voor het tegenhouden van vuil. Behalve adequaat afdichtsmateriaal is er een veilige en permanente verbinding tussen het filtermedium en de eindplaat. Het filter reinigt de olie terwijl het door het filtermedium stroomt, en vermijdt aldus dat afschurende deeltjes en andere vervuilingen de motoronderdelen beschadigen.

Afhankelijk van het automerk en model zijn de meeste oliefilters voorzien van een ingebouwde omloopklep. Sommige autofabrikanten verwerken de omloopklep in de montage-unit van het filter, die zich op het motorblok bevindt. Wanneer het oliefilter verstopt raakt of dat de oliestroom ernstig wordt gehinderd door vervuiling, opent zich de omloopklep en garandeert de continue smering van de motor, door olie te laten doorstromen. Dit betekent wel dat de motor nu wordt gesmeerd door vervuilde olie. In dit geval kan het uitstellen van onderhoud leiden tot voortijdige slijtage, dure motorreparatie en in uiterste gevallen zelfs de vervanging vna de motor. Daarom is het zo belangrijk door het oliefilter te vervangen volgens de intervallen, die de fabrikant voorschrijft.

Er zijn twee types oliefiltertechnologie verkrijgbaar, een full-flow filter, gebruikt in bijna elke motor en een nevenstroomfilter, als extra bescherming. Voor alle duidelijkheid: dit is heel wat anders dan een omloopklep. Een nevenstroomfilter is doorgaans fijnmaziger dan het hoofdstroomfilter, doch filtert aan een langzamer tempo. Een hoofdstroomfilter moet ervoor zorgen dat alle olie is gefilterd voordat het in het smeersysteem komt, maar kan niet te fijnmazig zijn omdat hij anders de doorstroming zou verhinderen. De beste bescherming biedt het gezamenlijke gebruik van een hoofdstroom- en een nevenstroomfilter.