Kiezen voor een 4×4 en/of SUV-band

Mijn rijles instructeur zei altijd dat de banden onder een auto, de meest belangrijke onderdelen van een voertuig zijn. Hij heeft gelijk, het zijn de voeten van een auto, waarmee je altijd contact hebt met diezelfde ondergrond. Belangrijk is dus om een goede keuze te maken met welk schoeisel je je ondergrond betreedt. Zo is er een wezenlijk verschil tussen personenautobanden, vrachtwagen banden en banden bedoeld voor vierwiel aangedreven voertuigen.

De banden voor terreinauto’s en Sport Utility Vehicles hebben een andere structuur dan die van gewone personenauto’s. Ze dienen te zorgen voor een goede handel baarheid op verharde, maar zeker ook op onverharde wegen. Er zijn simpelweg vier soorten 4×4-banden, te weten: High Performance (HP) banden, dit zijn de asfaltvreters en hebben een asymmetrisch profielpatroon met een snelheidsindex H (tot 210 km/u). Dan heb je de Half Terrain (HT) banden, met deze banden kun je goed uit de voeten op zowel verharde als onverharde weg. Ze hebben een standaard profielpatroon en snelheidsindex S (tot 180 km/u). Dan komen de All Terrain (AT) banden en ook dit zijn universele banden, waarbij het lamellen van het profiel de modder ertussen sneller afvoeren. Ze hebben grovere groeven en snelheidsindex Q (tot 160 km/u). En daarna komt koning modder; de Mud Terrain (MT) banden. Deze banden zijn gefabriceerd voor zand, klei en rotsachtige paden. Ze beschikken over een profiel dat extra bescherming biedt tegen zijdelings letsel. Door de grofheid klinken ze een stuk gehoriger dan de andere type banden. Ook zorgen ze voor meer brandstofverbruik, simpelweg omdat je meer rubber hebt dat in aanraking komt met de ondergrond. Ze hebben een snelheidsindex Q (tot 160 km/u).

Een keuze voor een band maak je dus op basis van het gebruik dat je ermee gaat ondernemen. Als je een SUV zonder lage gearing hebt, is een Mud Terrain band geen optie. Als je alleen maar asfalt rijdt, kun je wel kiezen voor een All Terrain band, maar dat is dan voor de sier. Dan kies je voor een High Performance band bij het vaak rijden van langere afstanden. Of een Half Terrain als je heel af en toe ook een zandpad pakt. Kies hierbij voor een bekend merk, dat zich al heeft bewezen in plaats van een superscherp geprijsde band waarvan je nog nooit hebt gehoord. Ervaring en technologische ontwikkeling van een band gaan niet over een nacht ijs.

Gemiddeld rijd je 40.000 tot 60.000 kilometer met een band. Belangrijk hierbij is dat de banden correct zijn gemonteerd, want verkeerde montage zorgt voor snellere en oneven slijtage. Controleer je bandenspanning regelmatig, ook die van je reservewiel, hiermee zorg je voor je eigen veiligheid. Controleer het patroon van het bandenprofiel, is dit niet voldoende meer, dan moet je je banden vervangen. Je kunt om de 10.000 kilometer je voor- en achterbanden met elkaar verwisselen, hierdoor slijten je banden op een gelijkmatige manier. En last but not least; rijd bewust, zonder slippen of te veel stoepranden te nemen. Hierdoor gaan je banden langer mee.

Als je zelf je band of banden dient te vervangen, pak het dan op de volgende manier aan. Motor uit en je 4×4 op de handrem. Draai vier moeren van het lekke wiel los als deze nog op de grond staat, dit scheelt weer als het wiel eenmaal loshangt. Want dat is de volgende stap, je plaatst je krik onder een as of ander dragen gedeelte van je 4×4. Je draait ‘m omhoog op een langzame wijze. Als je 4×4 losstaat dan draai de moeren helemaal los en haal je ze eraf. Dan kun je het wiel van je voertuig afhalen. En het reservewiel monteren, waarbij de je schroeven gelijkmatig aandraait. Dan laat je de krik zakken en draai je de moeren helemaal vast, het liefst kruislings, ook weer voor de gelijkmatigheid. De lekke band dien je neer te leggen en zo snel mogelijk laten repareren. Anders heb je kans dat de vorm uit de band gaat en dat kost je een nieuwe band.

Al met al is het van enorm belang om een goede 4×4-band te kiezen. Als je veel off-road rijdt, dan kies je een All Terrain, of een Mud Terrain als je vaak zwaar terreinrijdt. Doe je veel aan greenlanen en grindpaden rijden dan kan een Half Terrain of All Terrain voldoen aan je eisen. Ben je een kilometervreter op de verharde weg, kies dan voor een High Performance band. Het gaat in alle gevallen om de comfort en het gemak dat een band jou als 4×4-bestuurder brengt.

Informatiebronnen

Informatie over SUV-banden – banden.auto-onderdelen24.nl

Hoe banden verwisselen – haarauto.nl