Over oliefilters voor auto’s

De werking van de moderne verbrandingsmotor is in hoge mate afhankelijk van een goede smering. Motorolie vervult deze taak en wat hem effectief maakt, is zijn viscositeit, oftewel zijn vermogen om gemakkelijk door het systeem van de motor te vloeien.  Het verbrandingsproces en de bewegende delen veroorzaken afzettingen in de olie, zoals metaaldeeltjes, roet en koolstofresidu. Dit tast op den duur de viscositeit van de olie aan. Deeltjes veroorzaken echter ook slijtage aan de bewegende delen in de motor, vooral aan de lagers. De olie circuleert in de motor en passeert bij elke cyclus het oliefilter. Deze heeft de taak, de onzuiverheden op te vangen en de olie te reinigen.

Filterpatroon

Filtering verlengt de gebruiksduur van de motorolie aanzienlijk. Verschillende soorten filters zijn in de detailhandel verkrijgbaar, zoals opschroeffilters, bestaand uit behuizing en daarin een filterelement, alsook uitwisselbare patronen die de filtermodule van de motor passen. De MANN-FILTER oliefilter HU 7020 z is een metaalvrij filterpatroon met pakking, 103 mm hoog met een diameter van 65 mm en gevouwen filtermateriaal voor een groter filteroppervlak. Dit onderdeel is compatibel met een groot aantal modelversies van Audi, Seat, VW, Skoda en de bestelwagens en pick-ups uit de MAN TGE-modelreeks.

De bypass

Motorolie heeft niet het eeuwige leven, en het filter ook niet. De verontreinigingen die hij opvangt, laten hem op den duur dichtslibben. Door verzadiging neemt zijn werking af. De moderne filtermodule is dan wel voorzien van een oliebypass, die ervoor zorgt dat de motor gesmeerd blijft, ook wanneer het filter verstopt is. Die bypass laat echter ongefilterde olie door, hetgeen uiteindelijk verstopping van de oliekanalen zou veroorzaken. Het is daarom nodig, met regelmatige intervallen de motorolie samen met de oliefilter te verversen.

Bijvullen en verversen

Het maandelijks checken en eventueel aanvullen van het oliepeil is een onderhoudstaak, die elke auto-eigenaar aan kan. Dit is nodig, aangezien de motor ook olie verbruikt. Een gedeelte ervan verbrandt, hetgeen zorgt voor residu. Het bijvullen laat dit residu echter niet verdwijnen. Deze vervuiling kan de motor schade berokkenen. Daarom is de verversing van de olie en het oliefilter noodzaak. De frequentie van de vervanging hangt af van het aantal gereden kilometers, maar ook het type auto en de manier waarop hij gebruikt wordt. Een verversingsinterval wordt aangegeven in het autoboekje. Een algemene indicatie voor vervanging van de olie plus filter is eenmaal jaarlijks.

Voor de vervanging van een MANN-FILTER oliefilter HU 7020 z is een oliefiltersleutel nodig. Net zoals de afgewerkte olie behoort ook het filterpatroon tot de categorie chemisch afval. Dit hoort dus niet bij het huisvuil, maar dient te worden ingeleverd bij het dichtstbijzijnde inzamelpunt voor verontreinigende stoffen.